Historie
Startside Om Freja Bliv medlem Skumsprøjten Kalender Sommertogter Billeder Følg os på Facebook

Bestyrelsen
Generalforsamling
Historie
Tekniske data
Sejlreglement
Vedtægter

 

Klik på billederne for forstørrelse.

 

Alle billeder kan fås i høj kvalitet til PR brug ved henvendelse til webmaster.

 

© Alle billeder på denne hjemmeside tilhører Skibslaget Freja Byrding og må ikke ændres eller genbruges uden skriftlig tilladelse fra skibslaget. 

Kontakt formanden.

 

 

Baggrund.

I forrige århundrede – i starten af firserne – sad en lille gruppe vikingetids interesserede mennesker og legede med tanken om at bygge et vikingeskib. Dels var man en kende irriterede over den gængse opfattelse af disse skibe: De kunne kun bruge sejl i medvind og var ellers at betragte som robåde – og dels legede man med tanken om at gennemsejle vikingernes handelsrute ad de russiske floder til Konstantinobel.

Vikingeskibshallen i Roskilde blev kontaktet, da ovenstående planer krævede en nøjagtig kopi af et vikingeskib. På Vikingeskibshallen var man blevet færdige med opmålingerne af et af Skullelev fundets skibe, et lille handelsskib, kaldet ”Vrag tre”, og man indvilligede i at lade gruppen bygge en original kopi af ”Vrag tre”, med kopier af vikingetidens værktøj.

Tegning af "vrag tre" fra Roskilde

 

Byggeriet 1982 – 84.

Gruppen blev til Skibslaget Freja Byrding og gik i gang med at skaffe penge til projektet i lokalområdet og ved at søge fonde. Skibslaget fik en aftale med Haderslev Museum om at bygge på museets plæne – en ”arbejdende udstilling”.  

 

Bygning af Freja Byrding på Haderslev Museum

 

Freja blev bygget af friskfældet eg. Træet blev kløvet som vikingerne gjorde. Fordelene ved at kløve træet er, at man følger træets fibre og derved opnår stor styrke og fleksibilitet ved minimal tykkelse – og dermed lav vægt. Saves træet, skæres fibrene over, og man må derfor bruge væsentligt større dimensioner for at opnå samme styrke som ved kløvning.  

 

Kløvning af egestammer kræver sin mand

 

Køl, stævne, spanter, knæ, vægre og skot med mere blev hugget af ”facongroet” eg, så man også her undgik at bryde med træets naturlige struktur.

Det hele blev samlet med jernnitter og trænagler, søsat og sejlet til Hejlsminde under megen festivitas.

Hejlsminde ligger i Christiansfeld Kommune, som bød velkommen og siden forærede Freja en plads i den nyanlagte Hejlsminde Lystbådehavn.  

 

Freja Byrding i Hejlsminde havn

 

Nausten.

Helt fra starten har skibslaget haft planer om at bygge et vikingetidssvarende bådehus – en naust – til Freja. 

 

Skitse af udgravet naust fra vikingetiden

 

Først i 1996 lykkedes det at realisere planen, da en velvillig lokal lodsejer stillede et stykke jord til rådighed. Nausten falder smukt ind i landskabet med sine jordvolde langs siderne og sit græstørvsdækkede tag. I enden er lavet et isoleret opholdsrum med brændeovn.  

 

Den færdige naust stod færdig i 1996

 

Drømmene?

Turen ad den gamle handelsrute er af mange grunde ikke blevet til noget – forhindringerne var massive!

Påstanden om, at vikingernes skibe ikke kunne sejle, er det fuldt ud lykkedes at gøre til skamme. I et felt bestående af mere moderne træskibe (skonnerter, jagter, drivkvaser m.m.), ender Freja midt i feltet, hvilket betyder, at en 1000 år gammel konstruktion sejler nogenlunde lige op med ”moderne” konstruktioner fra vore bedsteforældres tid.

 

Anvendelse før.

Skibet har oprindelig været bygget og brugt som handelsskib, hvor de fire midterste rum har været lastrum, uden dæk. Besætningen har formodentlig bestået af to, tre mand. Operationsområdet har hovedsagelig været indre farvande og floder. Skibet har været for lille til større åbent hav.

 

Anvendelse nu.

Freja bruges af skibslagets medlemmer til ugentlige aftensejladser fra hjemhavnen Hejlsminde og til længerevarende sommertogter.

 

Sommertogt til Julsø 1996

 

For at opfylde formålet med at udbrede kendskabet til vikingetiden med vægt på skibe, deltager skibslaget i en del vikingemarkeder i både ind- og udland. På sådanne ture tjener Freja lidt til drift og vedligeholdelse – besætningen nøjes med oplevelserne + kost og logi.  

 

Sommertogt til Oslo 2000

 

Sejlads med Freja kræver en af skibslaget godkendt skipper + minimum fire erfarne besætningsmedlemmer – alle skal være medlem af skibslaget, eller, for besætningens vedkommende, medlemmer af andre skibslag med råsejlsrigget skib. Maksimumsbemandingen er tyve.

  

Af Gert Rasmussen, 2004

 
---------------------------------------------------------------------------------
Startside Kontakt

Optimeret til 1024 x 768 - Senest opdateret 05. november 2012